Som selvstændig erhvervsdrivende er det en evig kamp at holde hjulene igang og kunderne interessede. Man skal som oftest smide tusindvis af arbejdstimer i projektet, og virksomheden skal konstant holdes synlig for omgivelserne.

Her får du en miniguide til, hvordan du kan bruge online marketing til at puste nyt liv i din virksomhed.

Få gang i din webshop

Selvom at din virksomhed har eksisteret i et stykke tid, og at det ikke står decideret negativt til med handel, så kan du altid foretage visse ændringer der optimerer din salgsrate og dermed din samlede omsætning.

I dag er det almindeligt at bruge webshops online når man forhandler et produkt eller en ydelse, også hvis man har en fysisk butik ved siden af.

I den forbindelse er det essentielt at holde hjemmesiden opdateret og præsentabel for de besøgende. Derfor skal du arbejde med konverteringsoptimering, hvilket vil sige de handlinger de besøgende foretager på din hjemmeside eller webshop.

Konverteringsoptimering handler om at få de besøgende på din hjemmeside til at blive hængende så de udfører flere aktiviteter som f.eks. køb af varer eller tilmelding til nyhedsbrev.

Det er vigtigt at holde øje med hvordan din hjemmeside performer, og derfor kan det være en god idé enten selv at give hjemmesiden et løft eller eventuelt få en kyndig fagperson til at hjælpe dig godt på vej.

Din hjemmeside afspejler dit produkt

Vi har alle prøvet at besøge forældede hjemmeside med et uddateret design, hvilket giver en gyselig følelse.

Lander man på en sådan hjemmeside eller webshop, så vil mange automatisk tænke at der er noget galt med produktet der sælges. Hjemmesiden er nemlig stærkt forbundet til produktet eller ydelsen der sælges, og sender man et forkert signal, så kan det i sidste ende skræmme potentielle kunder væk.

Arbejder du med CRO, som er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, så er det afgørende at din hjemmeside eller webshop er præsentabel og let tilgængelig.

Ved at holde øje med din konverteringsrate, altså hvor mange besøgende på din hjemmeside der egentlig foretager nogen form for handling, kan du tilpasse sidens udtryk og målrette den til den ønskede målgruppe.

Tilpas indholdet så det matcher din målgruppe

Hvem du ønsker som kunde afhænger i høj grad af hvilket produkt du sælger. Sælger du eksempelvis tøj til unge mænd, så må det grafiske udtryk gerne være moderne. Det nytter ikke noget med en kedelig hjemmeside, da mange yngre mennesker hurtigt ville forlade siden igen.

Sælger du et produkt til den yngre del af befolkningen, så bør du overveje at holde webshoppen eller hjemmesiden dynamisk og spændende.

Skriv f.eks. klare og let-forståelige tekster der fanger de besøgende fremfor at skræmme dem væk.

Sælger du til gengæld et produkt eller en ydelse til ældre mennesker, så kan det være en god idé med et mere simpelt udtryk og eventuelt en særdeles simpel måde at klikke sig rundt på hjemmesiden på.

De ældre generationer vil måske også efterspørge et telefonnummer eller en adresse, så sørg for at dette også fremgår tydeligt af hjemmesiden.

Hav altid målgruppen i tankerne, når du arbejde med online marketing, på den måde målretter du din reklame på en funktionel og givende måde.