Jeg bor i et land langt mod nord, langt over polarcirklen, med lange køreafstande, barske bjerge og et meget koldt klima. Norge er ikke det mest sandsynlige sted at starte en transportrevolution, men elbiler er pludselig blevet det nye normale her. Jeg vil påstå, at hvis Norge kan gøre det, kan alle lande gøre det.

 

Skiftet vil ikke ske fra den ene dag til den anden, men hastigheden af overgangen her har overrasket alle. Næsten 65 % af de nye personbiler, der blev solgt i Norge i 2021, var elektriske; desuden var 22 % plug-in-hybridbiler. Sagt på en anden måde blev kun 14 % af de nye biler solgt uden en stikprop. Nu hvor der er mange modeller at vælge imellem, og rækkevidden er blevet bedre, købes elbiler over hele landet. Det tog os kun 10 år at gå fra 1 % til 65 %, og næste år tror jeg, at vi vil passere 80 %. USA og andre regeringer bør bruge 2022 til at vedtage politikker, der tilskynder til et lignende skift.

 

Hvordan blev Norge så verdens mest solgte marked for elbiler pr. indbygger? Ikke på grund af passende forhold, og bestemt ikke fordi nordmændene er mere miljøvenlige eller bekymrede for klimaændringer. Vi kan i stedet takke for stærke politikker på efterspørgselssiden, der er blevet opretholdt i lang tid. Det tager trods alt tid at elektrificere alle de biler, der kører på vejene. De fleste biler købes brugt, og folk på brugtmarkedet er afhængige af de valg, som køberne af nye biler træffer. Regeringen beskatter derfor salget af nye forurenende biler hårdt, men beskatter slet ikke elbiler, hvilket gør elbiler, som er dyrere på grund af deres produktionsomkostninger, til et konkurrencedygtigt og attraktivt alternativ. Det norske parlament har også besluttet, at alt salg af nye biler og varevogne skal være emissionsfrit i 2025. Jo hurtigere vi når frem til 100 % salg af nye EV-biler, jo hurtigere når vi frem til 100 % af alle biler på vejene.

 

En halv million mennesker i Norge kører nu i elbiler. Jeg mødte en af dem for nylig. Han hedder Kåre, og han var lige blevet 100 år. Han købte sin første elbil, da han var 99 år, og bruger den til at køre sin 103-årige søster på søndagsture med. Hvis Kåre kan gøre det, så kan alle gøre det. Skal du have en ladestandere? Så køb den hos billigladestationer.dk

 

Det er jo ikke sådan, at resten af verden ikke er interesseret. Norges fremskridt er naturligvis blevet hjulpet på vej af vigtige emissionsrestriktioner rettet mod bilproducenterne internationalt, og vi har set starten på en global udrulning af opladningsinfrastruktur. Har du set den sidste Super Bowl-reklame fra GM? Will Ferrell fortalte os, at han hadede Norge på grund af den høje udbredelse af elbiler, og at GM og USA ville indhente os. Og USA er begyndt! Præsident Bidens infrastrukturlovforslag omfatter 7,5 milliarder dollars til et landsdækkende opladningsnetværk.

 

Men USA kan gå videre i 2022, ligesom andre lande, og gennemføre politikker rettet mod efterspørgselssiden. Det kan gøres på forskellige måder; det vigtigste er at begynde at beskatte nyt salg af i det mindste de mest forurenende bilmodeller og bruge disse penge til at subsidiere elbiler. Dette er en retfærdig måde at gennemføre klimapolitikker på, da den er rettet mod folk, der køber en ny bil, i stedet for en vilkårlig afgift ved benzinpumpen. Forbrugerne får en valgmulighed, når de køber en ny bil; de kan f.eks. vælge en model med lavere emissioner som en plug-in hybrid, der ikke beskattes, eller endda en elbil, der subsidieres.

 

Ja, overgangen til elbiler kan være politisk vanskeligere i nogle lande end i andre, men flere lande, som Sverige og New Zealand, er allerede gået i gang og har opnået gode resultater efter at have indført afgiftspolitikker for elbiler. Nye markeder får også hjælp af bedre teknologi og massive investeringer i elektrisk mobilitet. Nogle lande bevæger sig faktisk endnu hurtigere end Norge. Mens det tog Norge 2,5 år at gå fra 2 % til 10 % af markedet for elbiler, tog det Storbritannien 1,5 år og Tyskland kun et år.

 

2022 er også året, hvor alle regeringer bør tilslutte sig de første 38 lande, der underskrev COP26-erklæringen om at fremskynde overgangen til 100 % emissionsfrie biler og varevogne. Heri hedder det, at de vil arbejde for, at alt salg af nye biler og varevogne skal være emissionsfrit på verdensplan senest i 2040 og senest i 2035 på førende markeder.

 

Jeg tror ærlig talt ikke, at nogen producent vil producere biler med forbrændingsmotorer efter 2035. Alligevel kan jeg ikke understrege nok, at overgangen til elbiler skal ske hurtigt, og der er et presserende behov for stærke politikker. FN’s seneste klimarapport blev kaldt “kode rød for menneskeheden”. Vi har travlt, når det gælder om at reducere emissionerne. Så når der findes alternativer, der er mere end gode nok, hvorfor så ikke sætte mere fart på tingene?