Indret dit rum

Først og fremmest er det tid til at overveje placeringen af dit kunstgalleri. Stedet skal være let tilgængeligt for gæsterne.

Husk også, at et imødekommende layout er nøglen. Kunstgallerier skal have plads nok til at rumme flere kunstsamlinger til udstilling og om muligt også til opbevaring. Glem ikke, at du skal kunne være vært for receptioner. Det betyder et rum, der er stort nok til at give folk mulighed for at socialisere og bevæge sig rundt. Hold den indvendige indretning af dit kunstgalleri på et minimum. Du ønsker at undgå at distrahere dine potentielle købere fra den udstillede kunst. Sørg dog for at indarbejde indretningselementer, der knytter sig til din overordnede vision, da det styrker dit galleris branding.

Lej dit rum ud

Når du har åbnet dine galleridøre, bør du tænke på andre måder at tjene penge på ud over at sælge kunst. En måde at gøre dette på er ved at leje dit galleri ud til arrangementer, møder og endda foto- eller filmoptagelser. Læg ikke skjul på at dit galleri er åbent for alle, og byd velkommen til forskellige typer af arrangementer. Du kan ovenikøbet lave samarbejder med nogle lokale virksomheder eller foreninger, om forskellige tiltag og events, som styrker kulturen og din branding af kunstgalleriet i lokalområdet.

Skab en online tilstedeværelse

Når du har bygget dit kunstgalleri, skal du gå online. Det er ikke kun vigtigt at promovere dit galleri, men onlinetjenester kan også hjælpe dig med at lede kunder til din fysiske lokation. Vis omverdenen at du eksisterer og opdater med hvad der er af nyheder og spændende arrangementer i dit galleri. Nogle gallerier vælger også udelukkende at være til stede online. Dette er bl.a. gældende for Galeo, som vægter digital tilstedeværelse og visuel kvalitet højt.

Finpuds din åbningsaften

Dette fører os til åbningsaftener, som er en vigtig del af et succesfuldt kunstgalleri. Åbningsreceptioner på et kunstgalleri sætter momentum for, hvordan lokalområdet modtager dit galleri. Du ønsker at udvikle et stærkt, overbevisende budskab med den udstillede kunst.

Fortæl kunstnerens historie, og fejr det, der gør deres kunst til noget særligt. Og husk at få hver enkelt besøgende til at føle sig speciel.